Artikelen
De rij- en rusttijden bij wegvervoer voor dubbele bemanning

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks tips met betrekking tot het voorkomen van tachograaf boetes.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Rij- en rusttijden dubbele bemanning
3 min. leestijd
12-05-2022

De rij- en rusttijden bij wegvervoer voor dubbele bemanning

De rij- en rusttijden bij een dubbele bemanning zijn onderhevig aan andere regels dan wanneer jij solo de weg opgaat. We spreken over een dubbele bemanning wanneer er twee chauffeurs in een gegeven rijperiode tussen twee dagelijkse of een dagelijkse en een wekelijkse rusttijd achter het stuur van een voertuig plaatsnemen. Beide chauffeurs zijn hierbij rijbevoegd en beschikken over een bestuurderskaart. 

Om overtredingen en boetes te voorkomen doe jij er goed aan om onderstaande aandachtig tot je te nemen.


Rij- en rusttijden dubbele bemanning 
Waar bij een enkele chauffeur de dagelijkse rust wordt gemeten binnen 24 uur na de start van de dienst, is dit bij een dubbele bemanning binnen 30 uur. Deze periode van 30 uur begint wanneer de dagelijkse rusttijd of wekelijkse rusttijd eindigt. Dus binnen 30 uur moeten jullie beiden de dagelijkse rust van 9 uur genieten. De regels van de dagelijkse rust van een enkele bemanning zijn niet van toepassing. Tijdens een dubbele bemanning bedraagt de dagelijkse rust minimaal 9 uur, dit wordt niet gezien als een verkorte rustperiode. Na vierenhalf uur aaneengesloten te hebben gereden mag de ene chauffeur zijn of haar pauze naast de andere chauffeur genieten. De wagen hoeft door deze samenwerking niet stil te staan. Let erop dat tijdens een chauffeurswissel ook een bestuurderskaartwissel moet plaatsvinden, doe dit zorgvuldig anders wordt er dubbele rijtijd op 1 van de chauffeurskaarten geregistreerd!


Optioneel eerste uurtje
Bij een dubbele bemanning tellen de eerste 45 minuten beschikbaarheid als pauze zolang de bijrijder niet werkt. Alleen het eerste uurtje is de aanwezigheid van een tweede chauffeur dus optioneel. Start jij dus als eerste chauffeur de motor, dan heb je na aanvang van jullie dienst nog een uur om de ander op te halen. Voor jullie beiden gelden over het algemeen dezelfde tachograafregels als bij enkele rijders, met uitzondering van de dagelijkse rusttijden. Let er dus op dat het ophalen van een andere chauffeur ook al onder de rijtijd valt. De 4.5 uur rijtijd gaat dus in op het moment dat chauffeur 1 gaat rijden. Het kan zijn dat de tweede chauffeur na 30 minuten al is opgehaald. Op het moment dat de tweede chauffeur instapt dan plaatst hij zijn bestuurderskaart in de tachograaf, wanneer de wagen gaat rijden wordt er voor de tweede bestuurder automatisch beschikbaarheidstijd geregistreerd.


Waarom een dubbele bemanning?
Met een dubbele bemanning kun je de totale rijtijd van een enkel voertuig maximaal verlengen. In de meest ideale situatie kunnen jullie de maximale rijtijd verlengen tot 20 uur, terwijl jullie beiden binnen 30 uur voldoen aan de dagelijkse rusttijd. Dit lukt alleen wanneer jullie alle twee gebruik maken van de verlengde dagelijkse rijtijdregeling en maximaal 10 uur rijden. 

Hoe kan dat? Iemand die op beschikbaar staat, hoeft geen pauze op te nemen, maar wel dagelijkse rust. De dagelijkse rust moet binnen 30 uur echter buiten het voertuig genomen worden, of in een stilstaand voertuig. Middels een nauwkeurige planning kun je met een dubbele bemanning beiden de maximale rijtijd van 10 uur benutten, waardoor je in totaal 20 uur kunt rijden.

Door de planning heel creatief op de minuut af te stemmen op de werkzaamheden. Uiteindelijk zijn de werkelijke mogelijkheden van jullie totale rijtijden afhankelijk van jullie individuele taken. Hieronder volgt een voorbeeld met alle puzzelstukjes op de juiste plaats.

Rij- en rusttijden dubbele bemanning



Een willekeurig aantal chauffeurs
Een dubbele bemanning is niet per se gebonden aan slechts de eerste twee startende chauffeurs. Gedurende de periode van 30 uur mag de andere chauffeur in principe plaatsmaken voor een ander. Bij deze wissel is het belangrijk dat eerdere activiteiten van de nieuwe chauffeur aansluiten op de tachograafregels voor een dubbele bemanning. Je kunt dus vergezeld worden door een willekeurig aantal chauffeurs, zolang jullie beiden binnen de regels van jullie diensten blijven.  


Dubbele bemanning analoge tachograaf
Beschikt het voertuig nog over een analoge tachograaf? Dan moeten zowel jij als de andere chauffeur bij een dubbele bemanning jullie gegevens op de tachograaf invoeren. Doe dit voordat het gaspedaal een eerste keer wordt ingetrapt. Waar de chauffeur zijn schijf alvorens het rijden op de gebruikelijke plaats plaatst, stalt de bijrijder zijn tachograafschijf achter de doorzichtige scheidingsplaat. Wanneer je wisselt van chauffeur moeten de schijven logischerwijs ook mee wisselen. De bijrijder registreert dan op zijn tachograaf zijn beschikbaarheidstijd. Aan het einde van de dienst vullen jullie gewoon op de gebruikelijke wijze de resterende gegevens in. 



Roadsoft: de IL&T controlespecialist

Wij van Roadsoft zijn er om jou als vervoerder te helpen met het voorkomen van tachograaf boetes. Dat doen we door de beste tips en nieuwste ontwikkelingen te delen via onze artikelen, video's, trainingen en evenementen. Ook faciliteren we je slimme tachograaf software en hardware waarmee je je bedrijfsvoering vereenvoudigt en daarmee je vrijheid als vervoerder vergroot.

Lees hier meer over onze tachograaf software