Artikelen
Digitale tachograaf gebruiksaanwijzing

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks tips met betrekking tot het voorkomen van tachograaf boetes.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Digitale tachograaf gebruiksaanwijzing
6 min. leestijd
21-04-2022

Digitale tachograaf gebruiksaanwijzing

Als chauffeur rijd je met een digitale tachograaf in de wagen om je rij- en rusttijden te registreren. Deze registratie is aan banden gelegd met tachograafwet- en regelgeving. Verschillende handhavende instanties houden hier streng toezicht op. Daarom is het belangrijk dat jij ten alle tijden weet hoe je het meetinstrument moet bedienen. We lopen het even met je door aan de hand van deze digitale tachograaf handleiding!


  • Digitale tachograaf
  • Bedrijfs- en bestuurderskaart
  • Voor aanvang rit
  • Iconen activiteiten chauffeur
  • Digitale tachograaf gebruiksaanwijzing
  • Gebruik Stoneridge tachograaf
  • Gebruik VDO tachograaf
  • UTC-tijd
  • Digitale tachograaf ijken
  • Defecte tachograaf
  • Gebruik bij bijzondere activiteiten


Digitale tachograaf

De komst van de digitale tachograaf heeft je uitleesplicht een stuk uitgebreider en complexer gemaakt. Zo dien je vanaf 2006 gebruik te maken van een bestuurderskaart in plaats van een papieren schijf. De grootste aanleiding tot deze technologische ontwikkeling is het tegengaan van fraude. Zo registreert de digitale tachograaf elektronisch de rij- en rusttijden, de snelheid, het aantal kilometers, de activiteiten en de identiteit van de chauffeur.

Opgelet! Bij onjuist gebruik van de tachograaf kun jij rekenen op forse boetes. Benieuwd naar de meest voorkomende sancties? Check dan hier het overzicht van tachograafboetes voor chauffeurs en bedrijven.


Bedrijfs- en bestuurderskaart

Door de digitalisering is ook de bediening van de tachograaf gewijzigd. Wil jij als bedrijf met een tachograaf aan de slag, dan heb je een bedrijfskaart nodig waar een chip in zit. Je hebt deze bedrijfskaart nodig voor het aanmelden van jouw bedrijf op de tachograaf. Daarnaast heb je de bedrijfskaart ook nodig bij het uitlezen van de tachograaf. Als chauffeur dien je dan ook nog in het bezit te zijn van een bestuurderskaart. Bovendien zijn de digitale kaarten in tegenstelling tot de analoge variant volledig uitwisselbaar per tachograafmerk. Waar er in 2006 nog vier leveranciers van digitale tachografen waren, kennen we er nu nog maar drie, Stoneridge, VDO en EFAS.


Werkzaamheden voor aanvang rit

Met de tachograaf kun jij alle activiteiten die je gedurende een dag verricht registreren. Als chauffeur ben je verplicht om al jouw activiteiten in de tachograaf te registreren. Ook wanneer je de dienst eerst begint met laden of lossen, moet je dit invoeren in de tachograaf. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Steek je bestuurderskaart direct in de tachograaf en zet het apparaat op de status laden/lossen. Totdat je weer gaat rijden of dit handmatig wijzigt blijft de tachograaf op deze status staan. 
  2. Steek je bestuurderskaart in de tachograaf en het apparaat vraagt standaard of er nog andere werkzaamheden zijn verricht. Voer hier handmatig je activiteiten van die dag of de dagen ervoor in. Geen ook aan wat je begin land is.


Iconen activiteiten chauffeur

Tijdens het gebruik van de analoge en digitale tachograaf werk je met vier icoontjes die jouw activiteiten als chauffeur weergeven. Tijdens je dienst zet je de tachograaf per activiteit op een van deze statussen:

  • Stuurtje = Rijtijd
  • Twee hamertjes = Andere werkzaamheden zoals laden en lossen
  • Vierkant met diagonale streep = Wachttijd, beschikbaarheid
  • Bedje = Pauzes en dagelijkse / wekelijkse rusttijd


Digitale tachograaf gebruiksaanwijzing

Om je alvast op weg te helpen volgen er nu beknopte instructies voor het bedienen van zowel de Stoneridge- als de VDO-tachograaf. De volledige gebruikershandleiding van de tachograaf krijg je bij het in ontvangst nemen van een nieuw voertuig. 


Gebruik Stoneridge-tachograaf 

Je herkent de tachografen van Stoneridge aan vier knoppen onder het display. Hieronder bevinden zich vervolgens nog twee gleuven. Links ‘gleuf 1’ voor de bestuurderskaart en rechts ‘gleuf 2’ voor de bedrijfskaart. 


Kaart insteken

Wanneer je de cijfertoetsen langer indrukt openen de lades waar je de tachograafkaarten in kunt plaatsen. Steek de bedrijfskaart altijd met de chip naar boven in de tachograaf. Bij de bestuurderskaart is het van belang dat de pasfoto naar onderen en de chip naar boven richt. Druk de lade dicht wanneer je de kaarten op correcte wijze in de juiste lade hebt gestopt.


Wanneer jij alleen rijdt kun je de tachograafkaart in gleuf 1 steken. Bij een dubbele bemanning is het de rijdende chauffeur die zijn bestuurderskaart in gleuf 1 moet plaatsen.


Tachograaf linken aan bedrijf

Plaats de bedrijfskaart in lade een of lade twee. Met de ‘Ok’-toets open je het menu wat je via de pijltjestoetsen beheert. Zoek naar de status ‘bdr. Blokk.’. Druk nogmaals op ‘Ok’ en je ziet de mogelijkheid om de lock-in door te voeren.


Status

Je kunt de tachograaf handmatig in de status arbeid-, rust- en overige werkzaamheden zetten. Druk op de cijfertoetsen om de status van de tachograaf aan jouw actuele activiteit aan te passen. 


Menu

Met de ‘Ok’-knop open je het menu dat bestaat uit de opties ‘afdrukken’, ‘instellingen’, ‘plaatsen’ en ‘info’. Met de pijltjestoetsen heb jij de optie om door het menu te lopen en opties aan of uit te zetten. Druk de meest linker pijltjestoets om terug te gaan of het menu af te sluiten. 


Kaart uitnemen

Houd de cijfertoets enkele seconden ingedrukt om je bestuurderskaart uit de tachograaf te halen. Voor de uitwerping moet je eerst aangeven in welk land jij je op dat moment bevindt. Selecteer het land en druk op ‘Ok’. 


Gebruik van VDO-tachograaf

Je herkent de tachografen van VDO aan de ronde bedieningsknop. Deze bevindt zich tussen twee gleuven. Links ‘gleuf 1’ voor de bestuurderskaart en rechts ‘gleuf 2’ voor de bedrijfskaart. 


Kaart insteken

Steek je bestuurderskaart met de pasfoto naar onderen en de chip naar boven in de tachograaf. Je hoeft hierbij geen geweld te gebruiken, de tachograaf slikt deze automatisch. Wanneer jij solo rijdt, moet je de kaart in gleuf 1 plaatsen. Rij je met een dubbele bemanning, dan dient de chauffeur zijn pas in gleuf 1 te plaatsen.


Tachograaf linken aan bedrijf

Om de tachograaf aan het bedrijf te koppelen moet je de bedrijfskaart met de chip naar boven in een willekeurige gleuf steken. De tachograaf leest de bedrijfskaart direct in. Wanneer je op het display ‘Firma aangemeld’ leest is de tachograaf gekoppeld aan het bedrijf.


Status

Met behulp van de cijfertoetsen geef je de status van de tachograaf aan. 


Menu

Met de pijltjestoetsen op de rode knop loop je het menu door. Druk ‘Ok’ om een keuze te bevestigen. Met het pijltje naar links in ga je een stap terug. Gebruik de pijltjestoetsen omhoog/omlaag om het hoofdmenu te openen, een taal te kiezen of de arbeidsstatistieken op te vragen. Open het hoofdmenu om gegevens te printen, het display aan te passen of aanvullende invoer te verwerken.


Kaart uithalen

Met de knop naast de cijfertoetsen haal je de bestuurderskaart uit de tachograaf. Je hoeft niet te proberen om de kaart handmatig uit de tachograaf te halen, dit is niet mogelijk. De tachograaf vraagt in welk land je rit is geëindigd voordat het de kaart uitwerpt. Ook kun je ervoor kiezen om een dagafdruk te maken. Aan het einde van de dag ben je niet verplicht om een print te maken, omdat de gegevens al op de bestuurderskaart staan.


UTC-tijd

Een tachograaf registreert de tijd middels de UTC-normen. Afgeleid van een standaardtijd die is gebaseerd op een atoomklok en gecoördineerd met de rotatie van de aarde. Wisselingen in tijdzones worden hierdoor automatisch verwerkt. Voordat je gaat rijden dien je aan te geven of jij je in de juiste UTC-tijdzone bevindt. Gedurende je rit kun jij deze niet wijzigen en aan het einde van de dag moet je aangeven in welk land je bent geëindigd. De inspecteur kan zo zien welke UTC-tijd van toepassing is.


Digitale tachograaf ijken

De digitale tachograaf dien je eens in de twee jaar te laten ijken door een RDW-gecertificieerde garage. Als bewijs dat het apparaat geijkt is wordt er na de meting een installatieplaatje bevestigd. 


Defecte tachograaf

Als je tachograaf defect is of onderweg kapot gaat moet je deze zo snel mogelijk laten repareren door een erkend bedrijf. Duurt het langer dan een week voordat je terug bent op het bedrijf, dan moet je onderweg een werkplek vinden. In de tussentijd ben je bevoegd en verplicht om je dienst bij te houden middels een handmatige registratie. Houd deze handmatige registratie bij op de achterkant van het printpapier. Vermeld naast de activiteiten en de duraties ook je naam en rijbewijsnummer. Onderteken dit voor de officialiteit met je handtekening.


Gebruik bij bijzondere activiteiten

Als chauffeur kun je in situaties terecht komen die de tachograaf niet automatisch lezen kan. Het is daarom essentieel dat je de functies ‘Out of scope’ en ‘Boot/trein’ correct bedient. Bij foutief gebruik riskeer je op gronde van fraude namelijk hoge boetes.


Roadsoft: de IL&T controlespecialist

Wij van Roadsoft zijn er om jou als vervoerder te helpen met het voorkomen van tachograaf boetes. Dat doen we door de beste tips en nieuwste ontwikkelingen te delen via onze artikelen, video's, trainingen en evenementen. Ook faciliteren we je slimme tachograaf software en hardware waarmee je je bedrijfsvoering vereenvoudigt en daarmee je vrijheid als vervoerder vergroot.

Lees hier meer over onze tachograaf software